Období podzimu je pro mě to nejkrásnější období na kolo. Ráno je sychravo, mlha, mokro.. Ale vezmu kolo a vyrazím do kopců. Postupně mlha řídne, začíná se objevovat azurové nebe, slunce, otepluje se a z mlhy vystupuje nádherně barevná krajina. Údolí ještě zůstávají v mlžném hávu, ale nahoře v kopcích, tam je pohádka. Další nádherný podzimní den! Tohle prostě miluju.
Nástrahy podzimu
Podzimní období má však, z hlediska bezpečné jízdy na horském kole, i svá specifika. Je totiž vlhko a lesní cesty a pěšinky skýtají nejedno nemilé překvapení. Spadané listí, pod kterým není vidět cesta, bahno, mokré kořeny a mokré kameny. A nedejbože kombinace toho všeho. Je ale spousta bajkerů, co právě tohle vyhledává(me) 🙂 Pokud se ale na kole nechceš přizabít a nebo jsi ještě správně nepropadl(a) kouzlu podzimního endura, je tu stručný popis toho, jaké je vhodné obutí na Tvůj trail/enduro bajk.
Přední kolo Tě musí podržet
Ještě před popisem vlastností pneumatik musím zmínit, že i na kole se rozlišují přední a zadní pneumatiky. Pro někoho to bude možná informace nová, ale pamatuj si tohle: „Vpředu byznys, vzadu párty“. Neboli: Přední kolo se stará o řízení a musí mít maximální kontakt s terénem, aby byla jízda jistá. Vzadu naopak tolik nevadí, že kolo občas odskočí nebo se sklouzne smykem. Tam se naopak hledí na to, aby kolo mělo při požadované trakci i nízký valivý odpor.
Gumová věda
Velcí výrobci pneumatik vyrábějí své pneumatiky většinou v několika verzích použité směsi (kombinaci směsí). Čím je směs pneumatiky měkčí, tím může pneumatika lépe kopírovat terén, má lepší přilnavost a jízda v terénu je mnohem jistější. Nevýhodou je však její rychlejší opotřebení a větší valivý odpor. Pneumatiky s měkčí směsí se proto používají hlavně tam, kde při jízdě převládá terén. Naopak na zpevněné cesty a asfalt je vhodnější volit směs pneumatiky tvrdší, která se lépe odvaluje a jízda následně není tak namáhavá. Občasnou terénní pasáž, bavíme-li se o stejných penumatikách, jen s jinou směsí, zvládne ovšem s přehledem také. Záleží hlavně na dezénu.
Abys zvolil(a) kvalitní obutí na svůj bajk, napřed si řekni, kde a co budeš jezdit. Bude-li alepoň polovina Tvých vyjížděk terénních, vol na předek měkčí směs. Příklady:
WTB má měkčí terénní směs nazvanou „High Grip“ a tu rychlejší jezdivou „Fast Rolling“.
Maxxis má tři druhy kombinací směsí (3C), kdy terénní měkká nese název „Maxx Grip“, prostřední a velmi oblíbenou kombinaci „Maxx Terra“ a rychlou „Maxx Speed“.
Osobně bych tedy na podzimní vyjížďky volil například tyto kombinace:
Přední kolo na „Maxx Grip“, nebo „High Grip“ a zadní kolo na „Fast Rolling“ nebo „Maxx Terra“ pro terénnější (enduro) veriantu a pro trailovou variantu bych volil obě kola „Maxx Terra“. Dostatečný grip při velmi použitelném valivém odporu. Pokud chceš ale jezdit opravdový podzimní bordel a zakládáš si na absolutní ovladatelnosti kola, je vhodná měkká směs (kombinace směsí) i na zadní kolo. Počítej ale s větším valivým odporem.
Špalky, knoby, štuple, výstupky
Dezén pneumatik samozřejmě hraje nedílnou roli v tom, jak se bude pneumatika v terénu chovat. Čím větší „špalky“, nebo také „knoby“, na pneumatice jsou, tím se dovede pneumatika lépe zakousnout do měkkého terénu a nebo se opřít hranou knobu o kámen a podržet Tě v zatáčce. Jenže čím větší knoby, tím větší valivý odpor a na zpevněné cestě si to pěkně odmakáš. Z toho důvodu se opět na přední kolo dává dezén agresivnější, s většími knoby, kdežto na zadním kole bývá dezén jemnější. Jsou ale i varianty, kdy se dopředu i dozadu dá stejná pneumatika. Například na trailech, kde je relativně použitelný povrch, si můžeš dovolit osadit obě kola jezdivějšími pneumatikami a získáš tak rychlý a dobře ovladatelný setup. Takhle se dá použít například osvědčený Maxxis Minion DHR II. Na internetu lze najít mnoho a mnoho zkušeností ohledně této pneumatiky.
Bahno
Dramaticky jiný výkon má pneumatika s knoby blízko u sebe a pneumatika s knoby dál od sebe, pokud vjedeš do bahna. Zde se uplatňuje tzv. samočistící schopnost pneumatiky, kdy bahno z dezénu, vlivem otáčení kola, samo odlétá a do terénu se zakusují opět relativně čisté knoby. Nemusím asi vysvětlovat, že kolo plné bahna žádnou trakci nemá. Z toho důvodu na předním kole bývá dezén mezi knoby „prázdnější“, bohužel na zadním kole bývá středová část dezénu více vyplněna z důvodu menšího valivého odporu. Tam bývá samočištění horší. Vždycky ale záleží na typu bahna. Někdy je to fakt lepenice.
Co je to TPI a proč je dobré o něm vědět
Nosná tkanina pneumatiky, neboli kord, je vcelku podstatná součást pneumatiky a určuje, jak dobře bude kolo odvalovat, jak bude kopírovat terén a jak bude pneumatika odolná. Zde se řeší počet vláken kordu na jeden palec. Zkratka je TPI – Threads Per Inch. U horských kol řešíme převážně dvě hodnoty a to 60 TPI a 120 TPI. Čím více vláken na palec, tím je pneumatika poddajnější, lépe kopíruje terén, je lehčí a lépe jede. Ovšem do kordu se tím pádem dostane méně gumy a tato pneumatika je tedy náchylnější k defektům. Pamatuj si tedy, že pokud hledáš odolnou pneumatiku, sáhni po 60 TPI, pokud lehčí jezdivou s dobrým gripem, sáhni po 120 TPI.
Jediné, co ovlivníš, je tlak
Posledním důležitým aspektem je tlak. Pokud špatně nafoukáš pneumatiky, úplně to zabije jakoukoliv jízdu. I sebelepší pneumatika, blbě nafoukaná, je k ničemu. Natvrdo nafouknuté pneumatiky se sice dobře odvalují po zpevněné cestě, ale v terénu přestávají mít požadovaný grip (schopnost se zakousnout do terénu a neuklouznout). Naopak zase podhuštěné pneumatiky mohou dobře kopírovat terén, nicméně na asfaltu to bude hotové peklo ušlapat. Podhuštěné pneumatiky jsou taktéž náchylnější k defektu. Najdi si proto takový tlak pneumatik, kdy bude jízda pohodlná (nebudeš pod sebou cítit každý kamínek), ale zároveň se při šlapání nebudeš dřít. Přední kolo bývá z důvodu trakce o cca 3 psi měkčí (psi = libra na čtvreční palec. Zvyknul jsem si měřit tlak na kole v těchto jednotkách.)
Návyk pro radost
S tlakem laboruj. Zkoušej. Fakt je to znát, pokud si najdeš ty správné tlaky pro přední i zadní kolo. Pořiď si na to digitální měřáček a možná se budeš divit, jak pak Tvoje kolo ožije a bude jistější v terénu. Neboj se věnovat ty dvě minutky času před vjezdem na trail tomu, abys tlaky překontroloval a případně dofoukal či upustil. Když tě čeká dlouhý asfalt, dofoukej. Je super osvojit si tyhle návyky, protože ušetříš sílu a ve výsledku budeš mít z jízdy na kole mnohem lepší pocit a větší radost. Dobrá „velkoobjemová“ malá pumpička je ovšem základ. Bez ní se z toho stane vopruz.
Já osobně to vozím takto: Na trailových WTB jezdím vpředu 25 psi a vzadu 28 psi. Na enduro testovacích Michelinech mám teď vpředu 19 psi a vzadu 23 psi. Na asfaltu dofukuji na 30 – 33 psi. Každý to má ale jinak a závisí jen na Tobě, co Ti bude vyhovovat.
Shrnutí
Pokud bych to tedy měl shrnout, na podzimní terénní jízdy očekávej bahno, mokré kameny, mokré kořeny, mnohdy schované pod listím. Používej správně nahuštěné pneumatiky, vpředu s měkčí směsí a agresivnějším vzorkem. Vzadu naopak může být jezdivější směs s jemnějším vzorkem. Ale klouznout Ti to může vždycky, takže nos helmu správně připnutou a tam, kde to neznáš, jezdi opatrně!
Maxxis MINION DHR II je univerzální pneumatika na podzimní počasí
Málokterá pneumatika si vydobyla tolik vavřínů, jako právě DHR II. Je to dáno jejím výkonem a univerzálností. V trailové konfiguraci ji můžeš pořídit za super cenu v eshopu CARACAL BIKES. Pokud by ses chystal třeba na kolo do Alp a na kamení, mrkni u nás ještě na MAXXIS DISSECTOR 😉

Jirka z CARACAL BIKES
Navrhuji a stavím výjimečná kola do terénu