To, že výrobce doporučuje určitou velikost rámu na určitou výšku postavy, je věc dobře známá a velmi to usnadňuje výběr. Jenže svět není ideální. A také nejsou ideální ani tělesné proporce bajkerů. A největší dilema samozřejmě řeší ti, kteří jsou svou výškou na pomezí dvou velikostí rámu. Takže babo raď.
Zkušební jízda
Ano. To jediné funguje na 100% a dá Ti to přesně tu informaci, kterou potřebuješ. Jede se mi na tom dobře nebo blbě. Hotovo. Než ale na takovou jízdu vyrazíš, je dobré se něco dozvědět o tom, jak se ty velikosti rámu vlasně měří. To Ti dá obrovskou výhodu při výběru, protože budeš přesně vědět, který rozměr Ti „vadí“ a snáze tak vybereš lepší variantu.
Geometrie rámu
Aby se dalo přesně zjistit, jaké má rám proporce, uvádí se ke každému rámu tzv. geometrie rámu. Zkušenější bajker již podle této tabulky snadno odhadne, jak se bude kolo asi chovat a na jakou disciplínu bude vhodné. Pro mnohé ostatní je to ale jen soubor čísel u nepochopitelného názvosloví. Ale nezoufej, dnes to trošku vysvětlíme a zkusíme se na to podívat z pohledu velikosti rámu.
3 hlavní rozměry
Stack, Reach, Efektivní délka horní rámové trubky (ETT – effective top tube). Pak do hry vstupují ještě další rozměry a úhly, které to zase vše mění a ovlivňují. Tadááá. Blázinec, co? Tak si to napřed rozebereme tak, jak je to uvedeno v tabulce geometrie.

Totální zjednodušení pro základní pochopení
Stack
Na obrázku je vidět, že je to v podstatě výška rámu. Měří se svisle od osy středu kola k hornímu středu hlavové trubky. Velmi zjdenosušeně lze říci, že to ukazuje, jestli jsou řídítka na kole výš nebo níž. Menší stack Ti umožní lépe vyjíždět kopce, větší stack Ti naopak dovolí lépe kopce sjíždět.
Reach
Obrázek opět ukazuje, že se jedná o měření mezi těmi samými body, ale tentokrát jde o ten vodorovný rozměr. Reach tedy říká, jestli jsou řídítka blíže k Tobě nebo dál od Tebe. Tedy, kolik Ti rám nabídne místa od středu dopředu. Je to jeden z hlavních rozměrů, který určuje celkovou délku kola. Pokud vezmu dva rámy se stejnou výškou (stack), ale jeden z nich bude delší (větší reach), bude ten delší rám stabilnější v rychlosti a v terénu.
Efektivní délka horní rámové trubky (ETT)
Je to vodorovná vzdálenost mezi horním středem hlavové trubky a osou sedlové trubky. Tenhle rozměr udává, stejně jako reach, kolik budeš mít na rámu vlastně místa. Neboli, jak budeš na kole natažený/á. To ovlivňuje celkové rozložení Tvé hmotnosti na kole. Samozřejmě větší bajker potřebuje víc místa. A teď pozor! Zásadní vliv na to má úhel sedlové trubky. Čím je úhel menší (sedíš víc nad zadním kolem), tím dostaneš na rámu více místa, ale blbě se ti jede do kopce. Máš prostě váhu vzadu a zdvihá to přední kolo. Proto je lepší hledat rámy s delším reach a větším úhlem sedlové trubky. Tvoje váha se tím pádem posune dopředu.
Mám nohy až nahoru
Pokud máš proporcionálně delší nohy a kratší trup, vol rám, který odpovídá délce tvého trupu. A pokud jsi na pomezí dvou velikostí rámů, máš proporcionálně kratší trup než nohy, vol menší velikost rámu. A naopak. Kratší nohy, delší trup ==> větší rám.
Pokud již máš kolo, na kterém Ti něco vadí, lze s tím pracovat.
Chci větší stack – pomohou řídítka se zdvihem (tzv. rise). Například CARACAL E800, rise 30mm. >> Podrobnosti zde <<
Chci menší stack – řídítka se zdvihem nahradíš rovnými řídítky, případně lze nainstalovat představec se záporným úhlem (sklon k zemi).
Chci větší reach nebo ETT – pomůže posunout sedlo dál od řídítek, případně sedlovka s offsetem a nebo delší představec (Sedlovka posune váhu dozadu, pozor v kopcích. Představec zpomalí reakce řízení, ale řízení bude stabilnější v rychlosti)
Chci menší reach nebo ETT – pomůže posunout sedlo blíž k řídítkům nebo kratší představec (řízení bude živější, ale je třeba to v rychlosti dobře držet)
Chci větší stack a kratší reach pro pohodlíčko – přidej podložky pod představec, pokud to dovoluje sloupek vidlice.
Chci menší stack a delší reach na enduro – >> Rám koupíš zde <<
V geometrii rámu souvisí všechno se vším.
Tohle téma je velmi komplexní a vydá to na několik blogových článků s poměrně hutnou náloží informací. Mimochodem, správnému posedu na kole se věnuje obor, který nese název bikefitting a za pomoci odborníků tak přesně zjistíš, jaké rozměry rámu potřebuješ. Pak už jen hledáš rám, který odpovídá Tvým mírám.
Závěrem
„Nepodceňuj poctivou testovací jízdu. To Ti o kole řekne víc, než milion tabulek. Vyzkoušej více kol a jednoduše tak zjistíš, které geometrie Ti sedí. Zapiš si je a to se stane cenným materiálem při výběru Tvého dalšího rámu či kola.“

Jirka z CARACAL BIKES
Navrhuji a vyrábím špičkové hardtaily